Může se to stát každému. Řeč je o autonehodě a poškození automobilu. I když jsme při řízení sebevíc opatrní, kolikrát stačí opravdu jen chvilka nepozornosti nebo trocha smůly a dopravní nehoda může být na světě. Ano, vždy je samozřejmě primární z každé nehody vyváznout ve zdraví a v celku. Co ale, když to šeredně odskáče karoserie našeho vozu a vše důležité, co se ukrývá pod ní? Škodu nabořeného automobilu, jež je takříkajíc nevratná, označujeme jako škodu totální, chcete-li, „totálku“. Pojišťovny tuto škodu definují jako takovou, u které by částka za opravu vozu přesáhla hodnotu vozidla před havárií. Když to zjednodušíme, oprava automobilu už se v takovém případě zkrátka nevyplatí, případně není vůbec možná.
Povinnosti řidiče versus povinnosti pojišťovny
Majitel vozidla je povinen mít ke svému automobilu sjednané tak zvané povinné ručení. Jedná se o pojištění, jež jej chrání v případě, že svým vozem způsobí škodu na majetku, na zdraví, nebo ušlý zisk někomu jinému. Na tento typ pojištění se však nevztahuje spoluúčast, což znamená, že pojišťovna následně vyplácí škodu pouze poškozené straně.
Likvidace auta může být výnosná
Pokud pojišťovna po prohlédnutí vašeho havarovaného vozu zhodnotí jeho stav jako neopravitelný, postupuje dál podle zákonných standardů. Stanoví obvyklou cenu vozidla (to znamená náklady na pořízení vozidla srovnatelného druhu a kvality) a zhodnotí technický stav poškozeného automobilu v čase, kdy se pojistná událost stala. Samozřejmě přihlédne i k výbavě vozu a stavu tachometru, které o stavu automobilu leccos prozradí. Od standardní ceny pak pojišťovna odečte hodnotu vraku. A částku, která vznikne rozdílem mezi obvyklou cenou a hodnotou vraku, pojišťovna uhradí. Jak s vrakem jeho majitel naloží, je na něm. Podle odborníků z Liberec výkup aut, může ještě vydělat na jeho prodeji. Pokud jde o zdevastovaná vozidla, likvidace vraku vám ušetří nemalé starosti. Pracovníci výkupen se totiž o vše postarají.