Která těžká a středně těžká nákladní auta z posledních let stojí za povšimnutí?

těžké a středně těžké nákladní vozy z Evropy

Nákladní doprava rok od roku roste. Aby se nestala zlým pánem, ale dobrým sluhou, je třeba usilovněji přemýšlet o kvalitě vozů nejen z hlediska nákladu a dojezdu, ale i z hlediska ekologie a bezpečnosti. Zde si představíme některé těžké a středně těžké nákladní vozy z Evropy, které v tomto ohledu zaujaly laickou i odbornou veřejnost nejvíce.

Nový MAN TGX

Německá kvalita nakonec zvítězila nad švédskou vynalézavostí. Nová řada nákladních vozů MAN TGX tak porazila v mezinárodní soutěži International Truck of the Year 2021 řadu FH od Volva.

Tato soutěž hodnotí, který nákladní vůz z posledních 12 měsíců přispívá ke zefektivnění pozemní nákladní dopravy. A to na základě kritérií jako je pohodlí řidiče, bezpečnost pro něj i ostatní účastníky provozu, lehkost řízení, palivová úspornost, ekologická stopa i náklady na údržbu. Ve všech těchto kategoriích nová řada MAN TGX dominovala.

Porotu oslovila zejména vylepšená aerodynamika kabiny, motory D26 a D38 Euro VI, vylepšená náprava a tempomat řízený pomocí GPS. To vše dohromady podstatně snižuje spotřebu paliva u těchto vozů. Přidejme k tomu ještě multifunkční volant, řadu asistenčních a bezpečnostních systémů a mnoho dalších vychytávek.

Nový Actros z dílny Mercedes-Benz

Tento nákladní vůz dominoval soutěži o náklaďák roku o rok dříve. Důvody byly zřejmé. Nový model Actros dovršuje všechny přednosti modelů minulých. Částečná automatizace řízení s pomocí systému Active Drive Assist, vylepšená kontrola převodovky, digitální rozhraní a několik špičkových bezpečnostních systémů činí z tohoto stroje bezpečný dálniční koráb.

Porotě se zalíbil také takzvaný systém MirrorCam, nahrazující běžná zpětná zrcátka a podstatně tak usnadňující parkování, couvání či přejíždění z pruhu do pruhu. Systém navíc zvyšuje celkovou aerodynamiku vozu.

Řada DAF XF/CF

Inovativní nákladní vůz s upravenými šestiválcovými řadovými motory MX-11 a MX-13, které se skvěle doplňují s automatizovanou dvanáctistupňovou převodovkou ZF Traxon a vylepšenou zadní nápravou DAF. Této kombinaci vděčí tento vůz za vylepšenou ovladatelnost, dokonale hladké řazení a úsporu paliva.

Snížení ztrát u vnitřního tření motoru, snížení hmotnosti vybraných komponent, chytrá pomocná zařízení, různé řadící strategie, vylepšené prediktivní funkce běžící na nové elektronické architektuře – ve výčtu by šlo pokračovat, není proto divu, že i tento vůz se před třemi lety stal nákladním vozem roku.

Volvo FL

Hovoříme-li o střední kategorii nákladních vozů, tento stroj nelze nezmínit. Volvo FL je ideálním nákladním vozidlem do městského prostředí, kde nepanuje plynulý provoz, osvědčit se ale samozřejmě může i jinde díky pohonu na čtyři kola, který není v terénu nesvůj.

Aerodynamická kabina, ergonomické ovládání všech přístrojů, asistované řazení a maximální pohodlí i bezpečí pro řidiče činí z Volva FL jeden z nejžádanějších vozů svého druhu.

Co se motorů týče, lze vybírat z variant 4 nebo 6 válců o objemu 5,1 či 7,7 litrů.

IVECO Eurocargo

Další z nákladních vozů střední kategorie, vyznačující se vysokou kvalitou i adaptabilitou. Hodí se do městského provozu, kde jej často vidíte využíván například jako stěhovací či popelářský vůz.

K tomuto účelu jej předurčuje relativně málo široká kabina (Jen něco přes 2 metry), široký rejd předních kol a výtečná manévrovatelnost, dále umocněná asistenčními systémy LDWS, AEBS, ACC a DRL.

S některými zmíněnými asistenčními systémy se můžete seznámit zde a také zde.

IVECO Eurocargo je také vozem velmi ekologickým – jako jediný vůz své kategorie má fungující antiemisní systém HI-SCR s pasivním filtrem částic.

Vybírat si krom toho můžete celkem z 8 variant motorů podle potřeb úkolu, který má vůz plnit.

Tolik k našemu výběru těžkých a středních vozů, které podle nás stojí za pozornost. Samozřejmě jde o náš subjektivní výběr – klidně v komentářích zmiňte ty, které zaujaly vás!

Sdílet článek